Важно е да се запознае с уроците по дисциплина
Дете яде само с лъжица. Снимка: Shutterstock
Към година и 9 месеца детето действа осъзнато. Тялото му се е научило да се „подчинява“ на волята (макар и с цената на „проба-грешка“).
То не пъха в устата всичко, за да го изследва. Възползва се от всички сетива – зрение и осезание, обяснява педиатърът Екатерина Потеряева.
Ако му дадете молив и лист, то няма да пъхне молива в устата си, а ще започне да рисува. Е, няма да се получи точно рисунка, но това са първите стъпки към бъдещото осъзнато творчество.
В игрите си то разиграва прости сюжети -
храни куклата, слага мечето да спи ...
Прави това, което вижда във всекидневието си.
Сюжетно-ролевите игри са в основата на заниманията му и това се запазва до по-късна възраст.
Детето яде това, което и семейството. Усвоило е навика да дъвче добре и да преглъща твърда храна. Има желание и опитва да се храни самостоятелно.
да се облече, съблече, да си сложи шапка, да се събуе ... но все още му е нужна помощта на възрастния, за да нацели ръкава, да вдигне докрай панталоните.
Това е възрастта да свикне и приеме хигиенните навици – мама да му мие зъбите 2 пъти на ден, да си мие ръцете, да се къпе (ако не се е научило и по-рано).
Хлапето активно взаимодейства с околните. Ако играчката се разглоби, я носи на мама или татко, за да я сглобят или поправят.
То общува и с децата на площадката - може да се включи в общи игри с тях. И внимателно наблюдава емоционалните реакции на околните като започва да се ориентира в непозната среда. Открива бързо „безопасната зона“. Ако се отдалечи и забележи, че майка му се тревожи, се връща при нея.
Снимка: Guliver / iStick
Не пречете на детето да бъде самостоятелно. Това е важно не само в този момент, когато има огромно желание, но и по-късно.
Ще ви е нужен голям запас от търпение, но скоро ще откриете предимствата. Детето бързо ще успее да усвои разни прости действия и ще стане по-независимо. И помнете, че щом не разберете какво точно иска,
то ще устройва истерии – реакцията е напълно нормална
Много амбициозни родители още от тази възраст водят детето на школи и всякакви „развиващи“ занимания. Всичко това има една цел – да се научи на дисциплина.
На тази възраст няма особена полза от занимания за ранно развитие на способностите, защото на практика към 5-6 години всички деца достигат горе-долу едно средно ниво. Всеки ден детето учи и усвоява по 1-2 думи, като към година и 9 месеца
речниковият му запас е 50 думи
но все още не може самостоятелно да говори (всички деца са различни, някои започват да говорят около третата си година). Но разбирането на речта е важен етап от развитието.
То може:
- различава кръг от квадрат
- да пълзи и да избягва сблъсък с мебелите
- разпознава непознатите както и себе си на снимка
- следва и спазва правила по време на игра
- по молба на възрастния, може да донесе книжка, играчка
- може да реди едри парчета от пъзел, събира и ги сортира
2-годишното
- Тактично, но твърдо му дайте да разбере, кое не е негова собственост. То вече е способно да установи причинно-следствените връзки.
- Не му поставяйте непосилни задачи. Започнете с малкото, преминете постепенно от просто към по-сложно.
- Не сравнявайте детето си с връстниците му – всяко си има индивидуален темп на развитие.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари